.google-slides-container{ position: relative; width: 100%; padding-top: 60%; overflow: hidden; } .google-slides-container iframe{ position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }
top of page

למידה עניין של מדע - המשך


למידה ממוקדת

למידה ממוקדת היא מה שמרביתנו תופסים כלמידה. היא מאפשרת לנו לרכוש שליטה בחומר.


כלים ללמידה, אסטרטגיות למידה, קשיי למידה, פיתוח מיומנויות למידה
מיקוד (אוסטריה 2015)

למידה ממוקדת היא תהליך שבו אנו מכוונים את הקשב והמאמץ המנטלי שלנו כדי להבין ולהפנים מידע חדש. אנחנו מתרכזים בפרטים, מנתחים את המידע ומנסים להבין אותו לעומק. התהליך הזה דורש מאיתנו ריכוז גבוה ומאמץ.


בתהליך זה נוצרים במוח קשרים עצביים חזקים החיוניים להבנה ולזכירה של חומר לימודי חדש.


אך תהליך למידה זה לבדו אינו מספיק. כדי להטמיע היטב חומר חדש ולהעמיק את ההבנה, יש צורך בסוג נוסף של למידה.


למידה מתפזרת

למידה מתפזרת היא תהליך שבו המוח שלנו ממשיך לעבד מידע גם כאשר אנו לא לומדים באופן מכוון.


במהלך מנוחה, במיוחד כאשר אנו מרפים ומניחים למחשבה שלנו להתפזר, המוח ממשיך לפעול ברמת התת-מודע. באותם רגעים נרקמים במוח קשרים עצביים חדשים.


מנוחה זו מאפשרת למוח לעבד את החומר שנלמד באופן ממוקד, לקשר בין עקרונות חדשים לבין ידע קודם, ובכך לחזק את הקשרים במוח ולהוביל לתובנות מפתיעות שמתרחשות לעיתים דווקא כאשר אנו לא ממוקדים במשימה.


בין מיקוד לפיזור

שני סגנונות הלמידה, הממוקד והמתפזר, הם בעלי ערך באותה המידה, אך ההרמוניה ביניהם היא מה שחשוב. לימוד של מיומנות מורכבת כמו - שפה, נגינה, שחמט, מחייב את שני המצבים לעבוד יחד. אנחנו רוכשים שליטה בפרטים דרך הלמידה הממוקדת, ומבינים כיצד כל הפרטים מתחברים יחדיו דרך הלמידה המתפזרת.


למשל נניח שאנחנו מנסים להבין עקרון חדש בחשבון - "חיסור". עקרון זה מוטמע אצלנו כל כך עמוק שאנו כלל לא מקדישים לו מחשבה, אך בקרב תלמידי כיתה א' יש לבנות אותו מאפס.


תהליך הלמידה הראשוני יתקיים באופן ממוקד, בכיתה. התלמידים ילמדו את העקרון העומד מאחורי פעולה זו, יכירו את הסימנים, יתנסו בפעולה באופן מוחשי. אך כאשר הילדים יצאו להפסקה, תהליך הלמידה המתפזר יכנס לפעולה וילווה את אותם בשעות הפנאי. הילדים יתבוננו, ישחקו, ואז פתאום יבינו, "אה, היינו 3, אחד הלך, אז נשארנו 2". המצב המתפזר מאפשר לילדים לקשור את הרעיונות שלמדו, למה שהם רואים או מרגישים ולהתנסויות שהם עוברים. באופן זה ההבנה מתרחבת ומעמיקה.


מסיבה זו, הפסקות, זמן חופשי ומשחק - חשובים מאד ללמידה.


לסיום, ראו קישור לסרטון נחמד המסכם את הדברים בנושא חשיבה ממוקדת וחשיבה מתפזרת.


Comments


bottom of page