קורה לכם שאתם נוהגים ופתאום קולטים שהראש שלכם בכלל היה במקום אחר? איך אתם עושים את זה? כלומר נוהגים בלי לחשוב?
זה לא באמת, שאתם לא חושבים. המוח שלכם עובד, אבל הוא לא מאד מתאמץ.
לדבר הזה, שאנחנו עושים כמעט בלי לחשוב, קוראים "שליפה". אנו שולפים מהזיכרון לטווח ארוך שלנו, מידע שאחסנו בו בעבר. כן, אנחנו בעצמנו עשינו זאת. לא רק שאחסנו את המידע, אנחנו אפילו יודעים למצוא אותו, בתוך המחסן העצום שלנו.
למשל פעולת הנהיגה אותם רבים מאיתנו מבצעים יום יום, מייצרת במוח שלנו קבצי מידע של רצפי הפעולות ומיקומי הלחצנים השונים ברכב. לכן אין לנו צורך לעבד בכל פעם מחדש את המידע הדרוש לשם נהיגה, אנחנו פשוט שולפים אותו מהזיכרון.
לשלוף או לחשב - מה כדאי?
גם במקצועות הלימוד, היכולת לשלוף מידע מאפשרת לנו לבצע פעולות שונות.
אך יותר מכך, היא מאפשרת לנו להתקדם וללמוד דברים חדשים.
נתבונן למשל על התרגיל: 5+8.
מי מאתכם היה צריך לחשב?
למי מאתכם קפצה התשובה לראש?
ומה לגבי הילדים שלכם?
האם גם להם התשובה 13 קופצת לראש?
בחשבון, אם אנחנו שולטים היטב בחיבור וחיסור בתחום ה-20, לא נצטרך לחשב כמה זה 5+8, אלא נוכל לשלוף את התשובה - 13. אם המידע הזה לא מאוחסן בזיכרון שלנו, אז נאלץ לחשב... או לספור..., תהליך שיצרוך מאיתנו יותר זמן.
ככל שהתרגילים מסובכים יותר,
כך המידע המאוחסן בזיכרון שלנו הוא מהותי יותר.
ילדים אשר עברו את כיתות א' ו-ב', ולא רכשו שליטה בחיבור וחיסור בתחום ה-20, המידע הזה לא מאוחסן אצלם בזיכרון, ולכן יקח להם יותר זמן לבצע תרגילי חישוב. חלקם אולי יאלצו גם בשלבים מאוחרים - לספור ולהיעזר באמצעי המחשה, לצורך הגעה לפיתרון. הזמן הרב שהם ישקיעו בחישובים, יקשה עליהם לקלוט רעיונות חדשים ולהתקדם.
בכדי להגיע ליכולת "השליפה" הזו יש להתמיד בתרגול.
אך מה קורה אם הילדים לא אוהבים מקצוע מסוים?
האם לוותר על התרגול וההשקעה בו?
תגידו, כולכם אוהבים לנהוג?
גם אם אנחנו לא אוהבים מקצועות מסוימים,
אין זה אומר שאנחנו לא יכולים לרכוש בהם שליטה.
שליטה - אין זה אומר "הישגים גבוהים" או "מצוינות".
שליטה זה - להצליח לבצע פעולות מסוימות בקלות.
שליטה בתחומים שונים מקנה לנו חופש -
החופש ללמוד, להתפתח ולהגיע לאן שרוצים.
Comments