הרבה מתהליכי הלמידה מתקיימים במוח שלנו דווקא במצב של מנוחה, כך אומר המדע.
מחקרים בתחום מדעי המוח מראים כי הרבה מתהליכי הלמידה מתקיימים בתת-מודע שלנו, בזמן שאנחנו נחים, משחקים ואפילו ישנים. במצב זה נוצרים קשרים עצביים בין אזורים שונים במוח, מה שמסייע לנו לבסס ולהעמיק את ההבנה.
למידה טובה מבוססת על תנודתיות בין מיקוד למנוחה. המצב הממוקד מסייע לנו לרכוש שליטה בפרטים, בעוד שבזמן ההפוגות מתגבשת ההבנה הכללית של הרעיונות, לעתים - בדרכים יצירתיות.
מודעות לתהליכים אלה תאפשר לנו לווסת ולהתאים את הזמן שאנחנו או הילדים שלנו משקיעים בלמידה.
למשל למידה ממושכת עשויה להתגלות כלא יעילה. אנו לעתים נתקלים בסוגיה זו כאשר על הילדים לבצע משימות שקיבלו מביה"ס. כאשר מופנית תשומת לב רבה מדיי לסיום המשימות, העקרונות יקרי הערך "נדחסים" בבת אחת, ולמוח לא ניתנת ההזדמנות לעבד ולהטמיע את החומר באופן רחב ומעמיק.
דיוויד פרקינס, אחד ההוגים הידועים בתחום החינוך, טוען כי אחת הבעיות של מערכת החינוך, היא שהידע שמתגבש אצל התלמידים הוא רעוע, התלמידים אינם זוכרים, מבינים או משתמשים בידע שהיו אמורים ללמוד. אחת הסיבות לכך, הוא טוען, היא חובת "כיסוי החומר", אשר מביאה לכך שלא ניתן מספיק זמן ללימוד ותרגול עתירי חשיבה ומשובים.
אם ניתן לתהליכי הלמידה לעשות את שלהם, ונאפשר למוח לעבד את החומר, בקצב שלו, נוכל לצייד את הילדים בבסיס הבנה חזק שילווה אותם לכל החיים.
Comments