בנייתם של עקרונות לא נעשית על-ידי מסירת מידע, אלא שלב אחר שלב, על-ידי התנסות ממושכת
קשה לדמיין את הקשר בין הרשת העצבית המסועפת הנוצרת במוח שלנו, לבין הבנה.אז בואו ננסה לחשוב על מבנה פשוט יותר, כמו חומה. כל שלב בחומה נבנה על גבי השלב הקודם (או על גבי בסיס כלשהו). כך גם תאי העצב, בעת למידה, מייצרים קשרים עם מבנים עצביים הקיימים כבר במוח.
במילים אחרות, אנו מבססים את הרעיונות והמושגים אותם אנו לומדים, על גבי רעיונות שאנחנו כבר מכירים, אנחנו לא באמת לומדים "מאפס".
למשל בעת לימוד של כפל, התלמידים מבססים את העקרון החדש על גבי עקרון אותו הם כבר מכירים - "חיבור" (הלא כפל הוא חיבור של אותו מספר כמה פעמים). לכן חשוב לוודא שהילדים מבינים היטב חיבור, לפני שעוברים לכפל.
בניית תשתית עצבית חזקה
ואולם, אין די בבניית שלב בחומה, יש גם לחזקו, אחרת החומה תתפרק. כאנלוגיה ללמידה, לאחר שלמדנו עקרון חדש, כעת יש לחזק את ההבנה.
בנייתם של עקרונות לא נעשית על-ידי מסירת מידע, אלא על-ידי התנסות ממושכת.
למשל את מהות פעולת הכפל כדאי להבין ע"י התבוננות או התנסות - אם לכל פרח 5 עלי כותרת וישנם 3 פרחים, אז ישנם בסך הכל 15 עלי כותרת. כלומר בתהליך זה נוצר קשר בין רעיון הכפל לרעיונות אחרים שהילדים כבר מכירים - מבנה הפרח.
ב"קשר" הכוונה היא לקשר פיזיולוגי ממש, כלומר בקשרים הנוצרים בין תאי עצב המשתייכים לרשת אחת לבין תאי עצב מרשת אחרת. ככל שנוצרים יותר קשרים, כך ההבנה שלנו חזקה יותר.
קשרים הנוצרים עם אזורים מרוחקים יחסית במוח, יכולים להביא לחיבור בין רעיונות מתחומים שונים לגמרי, באופן שלא העלינו על הדעת.
תהליך יצירת הקשרים קורה גם באופן לא מכוון. קשרים עצביים ממשיכים להיווצר במוח שלנו בזמן התבוננות, משחק, מנוחה ואפילו שינה.
לכן ככל שנקנה לתהליכים אלה יותר זמן, כך ההבנה שלנו תעמיק, ואף תוכל להתפתח באופן יצירתי.
רבים מתפלאים לנוכח הזמן הקצר בו נלמד החומר באקדמיה לעומת זמן הלימוד הממושך בביה"ס. הסיבה לכך היא שהטמעת היסודות במוחם של ילדים נשענת במידה רבה מאד על התנסות והתבוננות, גם אם לא באופן מודע. תהליכים אלה אורכים זמן. כאשר הם מגיעים לאקדמיה, הם אמורים להיות מצויידים בתשתית עצבית רחבה, המאפשרת להם לקלוט את הרעיונות החדשים והמורכבים בפרק זמן קצר יחסית. כלומר הזמן הרב שהושקע בלימוד היסודות הוא אשר מאפשר להם בהמשך לצעוד במהירות קדימה.
נחזור לבית-הספר. אם אתם רואים שהילדים מתקשים לקלוט רעיונות מסוימים, הם אולי זקוקים לעוד... זמן, לחזק את ההבנה, להתבונן, לחוש ולהתנסות, או יכול להיות שהרעיונות הקודמים לא יושבים אצלם היטב, וצריך לחזור אחורה לבסס את ההבנה של השלב הקודם.
Comments